Blog:

Claim je succes, je bent het waard!

Published on jan 30, 2018
By Terry / Senior System Engineer

Zo makkelijk is het. Gewoon je hand uitsteken en vastgrijpen.

Hoe simpel dit ook klinkt veel mensen, zeker de technische professionals welke ik dagelijk tegenkom, gedragen zich niet zo. Ieder van hen heeft een goede set van kwaliteiten, divers en uniek, maar over het algemeen zijn ze bescheiden en beschouwen ze hun succes in werk als ‘normaal’. Eigenlijk erg jammer, want als je goed bent in iets, waarom maak je dit dan niet kenbaar? Als je iets heb bijgedragen dat echt waarde heeft (voor jou, voor je bedrijf of een klant), is het dan zo vreemd om hier even bij stil te staan? Om even een moment te pakken, om trots te zijn op wat bereikt is? Om eens hardop uit te spreken dat het jouw inzet is geweest die dit stukje succes mogelijk heeft gemaakt?

Op dit punt stoppen de meeste mensen. Ze houden hun succes voor zichzelf – misschien slaan ze het het moment zelfs over en gaan weer verder met de dagelijkse routine. Het moment is dan verloren en elke poging dit terug te krijgen voelt als een geforceerde poging, misschien is het beter deze dan maar te laten gaan.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom zo weinig mensen hun succes claimen. Degenen welke dit doen lijken hun zaken goed op de rit te hebben en bereiken zoveel meer in hun leven. Alles lijkt vanzelf te gaan, alsof magie aan het werk is. Volgens mij is het een kwestie van balans: als je goed bent in iets, maar je laat dit niemand merken, zal niemand het ooit weten. Als je loopt te roepen dat je geweldig bent, maar in werkelijkheid ben je dit toch niet, dan is het een leugen. Als je van allebei wat bent (en ik denk dat we dit allemaal zijn) kan dit een sleutel tot succes zijn. Mijn ervaring is dat dit een eigenschap is die geleerd kan worden – met een beetje geduld en tact, hier wat voorbeelden:

Voorbeeld 1: je werkt in een team en legt de laatste hand aan een belangrijke mijlpaal. Met deze mijlpaal wordt een essentieel onderdeel opgeleverd wat jij hebt gecreëerd/geïmplementeerd – zonder dit zou het product nooit zo goed functioneren als dat het nu doet. Er zal een presentatie/demonstratie hiervan gegeven worden, hoe claim je hier je succes? Allereerst zal er actie genomen moeten worden: doe het voorstel dat jij de demonstratie zal geven. Dit zorgt ervoor dat je meer invloed hebt op het verhaal en de focus van de demonstratie. Zorg ervoor dat je je teamgenoten de credits geeft die ze verdienen: voor hun bijdrage aan deze mijlpaal. Bouw op naar de finale, toon het product in zijn beste toestand (gegeven de mijlpaal). Zorg ervoor dat jouw essentiële onderdeel de nodige aandacht krijgt: het product werkt zo goed omdat dit onderdeel erin zit en je bent erg blij dat je dit hebt kunnen bijdragen. Overdrijf het niet; niet te veel details en niet meer aandacht dan de overige bijdragen van je teamgenoten, maar genoeg om het onderdeel aan te duiden als het belangrijkste onderdeel, iets dat jij hebt bijgedragen.

Voorbeeld 2: je hebt je nek uitgestoken en een procesverbetering gebracht welke gewaardeerd wordt door je collega’s en/of managers. Vast en zeker zullen er meetings volgen waarin deze procesverbetering ook van waarde is en gebruikt kan worden. Zorg ervoor dat je dit oppert als idee, jouw idee, om waarde te brengen aan het product of bedrijf met dit idee. Het punt is hier niet alleen om te zorgen dat het idee aandacht krijgt, maar ook het feit dat het jouw idee is. Zorg er ook voor dat de waarde welke het idee heeft in andere projecten of gebieden ook bekend is – om zeker te zijn dat het idee gezien wordt als toegevoegde waarde.

Voorbeeld 3: je hebt iets gemaakt waarvan je vindt dat het waardevol is voor anderen. Een manier van werken die tijd bespaart, een programma of applicatie welke een repeterende taak automatiseert of meer inzicht geeft, een serie artikelen om specifieke complexe concepten uit te leggen. In plaats van dit voor jezelf houden, waarom niet publiceren? Deel ze met anderen. Zorg dat ze een keer gereviewed zijn op de inhoud en stijl om zeker te zijn dat de boodschap die je wilt overdragen aankomt op de manier zoals je bedoeld hebt. Denk dan na over hoe je deze ideeën wilt publiceren, direct onder eigen naam (LinkedIn, een persoonlijke blog), of via je bedrijf. Hoe dan ook, het zal mensen bereiken en zij zullen weten dat jij degene was die deze waarde naar hen heeft gebracht.

Ere wie ere toekomt, een streven wat ik altijd probeer na te leven. Niets bijzonders, maar als iemand iets buitengewoons doet en echt iets bijzonders bereikt (groot of klein) dan zou dit gewaardeerd moeten worden, zelfs gevierd moeten worden. Het wordt zo snel genegeerd: collega’s zijn druk, projectleiders willen alles op tijd gedaan hebben, zoveel te doen en zo weinig tijd. Sta eens stil, denk eens – hé, wacht eens even, dit is iets waar ik echt moeite voor gedaan heb, iets wat van waarde is en ik zal mijn erkenning ervoor krijgen ook. Het is geen poging om het werk van anderen niet te waarderen, het is bedoeld om het succes van de geleverde prestatie te claimen. Jij bent degene die dit stukje succes gemaakt heeft en jij zal ervan genieten (al is het maar voor even).

Als we eerlijk zijn, het gevoel van succes voelt heerlijk, om wat hiervan voor jezelf te claimen zal zorgen voor een boost in je zelfvertrouwen. Het verbetert je humeur en draagt bij aan je productiviteit en creativiteit. Wanneer je anderen probeert te helpen hetzelfde te doen, kan dit je reputatie als constructieve medewerker een impuls geven, gewoon door je eigen succes te claimen.