Blog:

Harry over de kernwaarde respect

Published on mei 06, 2020
By Tom / Marketing & PR

Ter ere van het 20-jarig jubileum van Fourtress gaan we de kernwaarden dit jaar meer onder de aandacht brengen. Dit kwartaal wordt de kernwaarde ‘Respect’ uitgelicht. We hebben Algemeen Directeur en eigenaar Harry Schlatmann een aantal vragen voorgelegd over deze kernwaarde: “Alleen als er wederzijds respect is kun je echt een succesvolle samenwerking aangaan en topprestaties leveren”.

Hoe identificeer je je met de kernwaarde?  

Voor mij ligt respect en vertrouwen dicht tegen elkaar aan. Het ene kan niet echt zonder het andere maar respect gaat daarbij nog een stap verder dan vertrouwen hebben in iemand. De toevoeging van ‘mutual’ in onze kernwaarde vind ik ook heel waardevol, wederzijds respect klinkt niet alleen beter, het beschrijft ook nog beter waar het echt om draait.
Respect is natuurlijk een breed begrip. Ik zie het vooral als een soort waardering. Iedereen verdient waardering, zowel onze medewerkers als opdrachtgevers. Met daarbij de hoop dat je die waardering van ze terug krijgt. Daarin komt dat ‘wederzijds’ weer terug. We hebben een hele uitleg over de kernwaarde respect maar waar het op neerkomt is dat wederzijds respect voor ons de sleutel is voor elke samenwerking.  

Waarom past deze goed bij Fourtress? 

Respect past heel goed bij Fourtress omdat we het vaak hebben over de driehoek: medewerker, klant en Fourtress. Respect staat daarbij in het middelpunt als noodzakelijk voor die drie onderdelen om succesvol te zijn. Een ander behandelen zoals we zelf ook behandeld willen worden is ook een veelgebruikte uitspraak bij ons. We werken in een people’s business en een ons-kent-ons wereld. Goede relaties met medewerkers en klanten onderhouden is dus super belangrijk. Daar proberen we als directie maar ook als bedrijf dagelijks aan te voldoen. Als er wederzijds respect is kun je waanzinnig mooie dingen bereiken samen. We bewijzen het vooral door keer op keer succesvolle samenwerkingen aan te gaan en te laten zien dat we een betrouwbare en respectvolle partij zijn. En bij elke samenwerking die we aangaan is het ons doel om de klantverwachtingen te overtreffen.

Hoe draagt Fourtress dit naar buiten uit? 

Voortdurend eigenlijk maar vooral in de omgang met klanten en medewerkers en de manier van werken. Het vertrouwen dat we dagelijks geven en krijgen. Verder is respect niet echt iets om veel over te communiceren maar vooral iets dat je gewoon in je DNA moet hebben bij ons. In alle geledingen is dit even belangrijk en dit moeten we ook uitstralen in alles dat we doen.

Natuurlijk komen onze kernwaarden terug in de aankleding van kantoor en op de website. Maar iets verkondigen is iets anders dan het uitvoeren. En als het om respect gaat dan gaat het met name om de uitvoering. Oftewel: Geen woorden maar daden! Een bekende uitspraak van mijn favoriete club uit Rotterdam😊

Heeft de kernwaarde zich door ontwikkeld? Of is de interpretatie van kernwaarde nog hetzelfde?  

In mijn tijd voor Fourtress, erg lang geleden dus, ben ik in aanraking gekomen met Franklin Covey. Die was (en is nog steeds) heel erg bezig met een nette en respectvolle manier van zaken doen, meer gericht op karakterontwikkeling en samenwerking van en tussen mensen. Daar heb ik toen allerlei trainingen van gevolgd en heel veel van geleerd. Die visie hebben Pim en ik meegenomen toen we zijn gestart met Fourtress. Met die manier van werken kom je uiteindelijk tot wederzijdse afhankelijkheid en dat vind ik een mooi uitgangspunt. Dat draagt bij aan een succesvolle samenwerking.

Een leuk voorbeeld van zo’n samenwerking is die tussen ons en Philips. In de eerste jaren waren we nog een kleine partij maar ambitieus genoeg om voor Philips aan de slag te gaan. In het begin waren ze nog niet echt geïnteresseerd maar uiteindelijk hebben we een kans gekregen bij Philips Semiconductors (tegenwoordig NXP). Het betrof een module om analoge led tv’s digitale signalen te laten ontvangen. Er werd een afspraak gemaakt om software voor ze te ontwikkelen tegen een lage (uur)prijs. Voor elke TV die verkocht werd en waarvan deze software onderdeel uitmaakte kregen wij een vergoeding. Beide nemen hierbij dus risico. Bij succes profiteer je allebei, bij het niet slagen van het product heb je allebei pijn. Uiteindelijk werd het een succes en hebben we het vertrouwen nog verder weten uit te bouwen. Daar is de basis gelegd voor een jarenlange samenwerking met Philips.

Eigenlijk is de kernwaarde dus niet echt veranderd, respect is vanaf het begin al een belangrijk speerpunt geweest voor Fourtress en dat is nog steeds zo. Ook nu zijn we nog steeds heel veel bezig met Franklin Covey trainingen en persoonlijke ontwikkeling. We leggen veel nadruk op zaken als betrouwbaar en respectvol werken en samenwerken. Alleen als er wederzijds respect is kun je echt een succesvolle samenwerking aangaan en topprestaties leveren.

Door onze omvang en groei met de komst van het projectenbureau kun je wel tot meer en intensievere samenwerkingen komen. Als je kijkt naar de projecten die we uitvoeren komt er vaak best wat risico en onzekerheid kijken bij beide partijen. Juist dan komt het erop neer dat je elkaar met respect behandeld, open en eerlijk bent in de communicatie en dat je elkaar kunt vertrouwen. Door deze werkwijze hebben we met ons projectenbureau behoorlijk wat respect afgedwongen bij klanten en komen ze vaak bij ons terug.

Wie is voor jou het ultieme boegbeeld voor deze kernwaarde? 

Dat vind ik een lastige. Ik kan niet specifiek een boegbeeld bedenken maar ik kijk dan ook liever naar bedrijven die op een verantwoorde manier hun geld verdienen en een voorbeeld zijn. Zoals Unilever in de tijd van Paul Polman. Hij is nu met pensioen maar heeft ervoor gezorgd dat Unilever de groene richting op ging en was heel veel met duurzaamheid bezig. En dat is echt jaren geleden, hij was zijn tijd dus ver vooruit.  

In deze crisistijd komt de ware aard van een bedrijf bovendrijven. Je ziet zowel veel goede als slechte voorbeelden van hoe bedrijven met de situatie omgaan. Een mooi voorbeeld is DSM die desinfectiematerialen zijn gaan maken en deze kosteloos aan de overheid hebben geleverd. Of een Bavaria dat is geswitcht van het maken van bier naar het maken van flessen desinfectiespray. Of Grolsch dat er met tankwagens op uit gaat om bij cafés fusten tankbier terug te halen. Dit om het te kunnen recyclen naar grondstoffen en te voorkomen dat het anders weggegooid gaat worden. Dat soort zaken dwingt bij mij respect af.

De net genoemde voorbeelden zijn dan in het nieuws gekomen maar in het algemeen spreken de verhalen achter de schermen me vooral aan. Dus niet in woorden goede dingen verkondigen maar vooral in daden. Ik vind het altijd mooi als bedrijven laten zien dat ze er voor de medewerkers en de maatschappij zijn. Op een goede en verantwoorde manier. En niet alleen bezig zijn met aandeelhouders en winstuitkeringen… Ook al is het natuurlijk logisch dat er bij een commercieel bedrijf ook goed verdiend mag worden. Als de medewerkers, en als het even kan de maatschappij, daar dan ook maar van mee profiteren.

Voorbeeld of leuke anekdote rondom deze kernwaarde?

Liever kom ik niet met een eigen voorbeeld over hoe respectvol we zelf zijn binnen Fourtress of hoe wij dat uitdragen. Voor ons is de relatie tussen mensen enorm belangrijk, en dat begint allemaal met wederzijds respect. Ik ben van mening dat respect een dagelijkse omgangsvorm is. En hopelijk kunnen de mensen waarmee we dagelijks werken of gewerkt hebben hier genoeg voorbeelden van geven. Dat is ook vele malen krachtiger.