De dienstverlening van TURNN is een Mobility as a Service (MaaS) oplossing. MaaS is een nieuwe benadering van mobiliteit, waarbij reizen persoonlijk en duurzaam wordt.

Sinds 2017 is Fourtress nauw betrokken bij de ontwikkelingen van TURNN. Deze dienst is een MaaS oplossing en ondersteunt organisaties bij de ontwikkeling van een toekomstbestendig en duurzaam mobiliteitsbeleid. Denk hierbij aan routeplanning, multimodaal reizen, fietsstimuleringsprogramma, mobiliteitskaart voor het betalen, carsharing etc.

Fourtress was op dat moment al nauw betrokken bij oplossingen voor soortgelijke vraagstukken op het hoofdwegennet van Zuid -Nederland (Brabant in Car – 3 op de A67, Spookfiles A58, A2, A16 etc.). Daarnaast is Fourtress een van de co-auteuren van “Beter Benutten van Intelligente Mobiliteit”, een notitie vanuit RWS om wegbeheerders in Nederland meer inzicht te geven in de vele knelpunten op zowel het hoofdwegennet als ook de stedelijke gebieden. Hierbij stond car-to-car en car-to-infra communicatie centraal.

Fourtress had daarnaast ook al heel veel ervaring opgedaan in de ontwikkeling van zeer complexe apps voor specifieke toepassingen in consumenten- en b2b producten. Beide kennisgebieden waren een optimale combinatie voor TURNN om de samenwerking aan te gaan om de ontwikkelingen van een MaaS oplossing te gaan maken.

Het resultaat mag er zijn. TURNN is een breed gedragen product dat de weg naar de markt heeft gevonden en al op veel locaties door heel veel gebruikers wordt toegepast. Zelf zeggen ze daarover:
“MaaS is een nieuwe benadering van mobiliteit, waarbij reizen persoonlijk en duurzaam wordt. We gaan van bezit naar gebruik en maken daarbij gebruik van alle beschikbare vervoersmiddelen. Van openbaar vervoer, tot (deel-)auto, (deel-)fiets, veerboot en taxi. TURNN springt onderweg flexibel in op de wensen van de gebruiker en eventuele vertragingen. Zo zet TURNN Nederland weer in beweging.”

We zijn er trots op dat we aan deze ontwikkelingen hebben mogen bijdragen en zijn nog trotser op de complimenten van de klant na afronding van het project:

Fourtress heeft ons daar vanaf dag 1 geweldig bij geholpen. Ze nemen daarin een hele prettige positie in. Het voelt alsof we met collega’s te maken hebben. Ze denken en helpen op alle fronten mee. Een hele fijne club om mee samen te werken en dat hebben we dan ook jaren met veel plezier gedaan.

Qwiek is een bedrijf dat nieuwe innovatieve zorgproducten ontwikkelt. Een van deze ontwikkelingen is de ‘Snooze’, een muziekkussen dat de verbinding maakt tussen muziek en slaap en daarmee ondersteuning biedt bij slaapproblemen.

Om interactie tussen de Snooze en de gebruiker te kunnen uitbreiden, ontstond de wens voor een iPad applicatie. Hiervoor schakelde Qwiek Fourtress in. Na een eerste inventarisatie en het bespreken van het design, is de ontwikkeling gestart en werd elke twee weken een nieuwe versie opgeleverd. Fourtress is o.a. bezig geweest met:

  • Het implementeren van een kenmerkend design met o.a. een custom element voor de grafische weergave van data;
  • Mocken van de tijdens ontwikkeling nog niet geproduceerde Snooze;
  • Het gebruik van Bluetooth Low Energie (BLE) voor o.a. het wijzigen van instellingen en het verzenden/ontvangen van data en bestanden.

Het eindresultaat is een app die via Bluetooth Low Energy communiceert met de Snooze. De app bestuurt nu intuïtief verschillende features, er wordt data beschikbaar gesteld over het slaappatroon en de Snooze kan geupdate worden vanuit de app. Een mooie samenwerking tussen de werelden van app en embedded software.

 

 

Wil je meer weten over dit product? Kijk dan verder op Qwiek.snooze.

PerSafe is een bedrijf dat een nieuwe innovatieve persoonsalarmering ontwikkelt voor zowel consumenten als bedrijven. Hiervoor wordt in de basis gebruik gemaakt van een mobiele app waarmee het mogelijk is om familieleden of collega’s te laten weten dat je je in een noodsituatie bevindt. De app heeft slimme functionaliteiten zoals een directe spreek/luisterverbinding en houdt continue de actuele locatiepositie bij van alarmgever en hulpverleners voor effectieve hulpverlening.

Om dit product (de mobiele applicatie) voor de deadline op te kunnen leveren, is Fourtress ingeschakeld. Hierbij gaat het om een cross-platform mobiele applicatie die ontwikkeld wordt in het platform Xamarin.Forms in combinatie met een ASP.NET Core Web API. Naast het versnellen van het development proces zijn er ook andere technieken waar de mobiele applicatie mee in aanraking komt, zoals BLE (Bluetooth Low Energy).

Het resultaat van dit project is dat bij de release van de app een stabiele versie is opgeleverd waar de belangrijkste functionaliteiten in zijn geïmplementeerd. Deze functionaliteiten bevatten o.a. het maken van een alarm (via de app of een gekoppeld BLE-apparaat) en doorzetten van het alarm naar de aanwezige hulpverleners en het escaleren van een alarm naar een meldkamer als professionele hulpverlening noodzakelijk is.

Diagnoptics is de pionier en uitvinder van geavanceerde diagnoseapparatuur waarmee het risico op diabetes en bijbehorende complicaties op een niet-invasieve manier kan worden gediagnosticeerd en ingeschat.

Voor deze klant zijn meerdere Android en iOS apps ontwikkeld die nauw samen moeten werken met de AGE-scanner van Diagnoptics. De AGE-scanner is in staat om non-invasieve metingen uit te voeren op de huid voor voortgeschreden-versuikeringseindproducten (ook wel Advanced Glycation End products, of AGEs genoemd). De scanner communiceert de data naar de apps via Bluetooth Low Energy (BLE). De uitdaging voor Fourtress hierin is het correct opzetten van de BLE-communicatie waarbij data zoals meetresultaten, batterijniveau en apparaat gegevens door de apps real time wordt verwerkt en op een duidelijke manier aan de gebruikers wordt getoond.

Drie van de totaal vier ontwikkelde apps gebruiken deze data om de gebruiker te informeren. Zo is er de SkinAge app, die in staat is met deze data de gemeten leeftijd van je huid te vergelijken met je kalenderleeftijd. Daarnaast is er de MyAgeNow app, die de metingen gebruikt om je AGE-niveaus te vergelijken met andere mensen van je leeftijd. De laatste app die aan het lijstje toegevoegd kan worden is de DiabSpot app. Deze app is in staat om met een combinatie van je BMI, leeftijd en metingen een indicatie te geven van het risico dat je hebt op diabetes type 2. Alle resultaten van deze apps kunnen worden opgeslagen en direct gedeeld worden.

Daarnaast is er nog de Diagnoptics Service App. De Diagnoptics Service App maakt het mogelijk om een “over-the-air” firmware update uit te voeren op de scanners, zodat ook deze altijd kunnen genieten van de laatst beschikbare firmware zonder dat deze terug hoeven te komen naar Diagnoptics. Via de app wordt de huidige firmware-versie vergeleken met de nieuwste versie welke beschikbaar is op de servers van Diagnoptics. Indien er een nieuwere beschikbaar is zal de firmware als ZIP-bestand tijdelijk op je telefoon opgeslagen worden zodat de app deze, wederom via BLE, op de scanner kan installeren.

Door deze apps en de scanner is het heel eenvoudig geworden om een indicatie van je AGE-gezondheid te krijgen. Een snelle scan en de apps kunnen je precies vertellen hoe je ervoor staat.

Philips digital & computational pathology (DCP) maakt een scanner en een applicatie waar pathologen hun werk volledig digitaal kunnen uitvoeren. In de traditionele werkwijze van een patholoog worden stukjes weefsel van een patiënt op een slide onder een microscoop bekeken, dit is een langdurige taak. De door DCP ontwikkelde scanner kan meerdere van deze slides automatisch scannen en digitaliseren. Dit weefsel kan vervolgens in de web applicatie bekeken worden. Daarnaast biedt het systeem een uitgebreid management portaal om gegevens van patiënten te beheren en te delen met andere pathologen. Wat dit allemaal betekent voor het werk van de patholoog en de patiënten, laat het onderstaande filmpje zien:

Een medisch product moet goed en nauwkeurig getest woorden. De testen werden in eerste instantie voornamelijk manueel uitgevoerd, men was nog onbekend met automatisch testen. Aan Fourtress is toen de vraag gesteld om test automation binnen de organisatie te introduceren. Onze Test Automation Lead is aan de slag gegaan en met behulp van de tools Cucumber, Protractor en Selenium in de scripttaal JavaScript, is de basis gelegd om de applicatie automatisch te testen. De testen, geschreven in Engelse tekst (Gherking), lopen stap voor stap automatisch door de applicatie en klikken, vullen velden in en controleren of een bepaalde waarde in de interface getoond word. Doorslaggevend hierin was het werken in verticals: een test, stukje framework en integratie in Jenkins.

Het test automation team is het framework blijven uitbreiden d.m.v. het schrijven van nieuwe testen. Om test automation meer inzichtelijk te maken zijn dashboards ontwikkeld en wordt de organisatie op de hoogte gehouden van de test resultaten. Daarnaast is het test automation framework gevalideerd om gebruikt te kunnen worden voor de officiële verificatie van de applicatie. Om dit te verwezenlijken zijn validatie documenten geschreven en wordt het test framework
met handmatige testen grondig getest.

Saeco heeft met de Gran Baristo een volautomatische espressomachine in de markt gezet die maar liefst 18 verschillende soorten koffievarianten kan aanbieden. Deze machine is voorzien van een aantal nieuwe en revolutionaire technologieën om de koffie smaak en beleving nog beter te laten zijn.

Belangrijk onderdeel van deze beleving is dat de gebruiker een optimale, persoonlijke voorkeur in de bijbehorende app kan opstellen en die via een bluetooth connectie vanuit de mobiele telefoon (iOS of Android) naar de machine kan sturen. Koffiesterkte, hoeveelheid water, hoeveelheid melk en andere zaken kunnen allemaal ingesteld worden. Nadat de koffie gereed is wordt de bluetooth verbinding automatisch ontkoppeld, zodat de volgende gebruiker zijn of haar voorkeur vanuit een andere mobiele telefoon kan aanbieden. Door de toevoeging van de app krijgt de Gran Baristo een interessante, extra feature die hem onderscheid van andere merken.

Deze apps dienden weer aan de laatste maatstaven van de apptechnologie te voldoen en diverse softwareonderdelen zijn vervangen of vernieuwd. Ook zijn er diverse landen-extensies toegevoegd, waardoor de machines ook in andere landen verkrijgbaar is. Natuurlijk is ook meteen rekening gehouden met de GDPR regels.

Al deze ontwikkelingen zijn uitgevoerd op ons kantoor te Eindhoven en de apps zijn inmiddels in de appstores van Apple en Google te vinden.

Zie onderstaande video om een impressie te krijgen van de Gran Baristo en dan met name de app.