GRAVAA
Project

Altijd optimale bandendruk door revolutionair nieuw systeem

Fourtress ontwikkelt app waarmee renner bandendruk draadloos regelt

  • 5 juni 2023
  • 5 min

Het Eindhovens bedrijf HubTech bedacht de GRAVAA KAPS (Kinetic Air Pressure System) wielset waarmee een wielrenner tijdens het fietsen de bandendruk kan aanpassen aan het wegdek. Fourtress, onderdeel van ICT Group, ontwikkelde de app die via Bluetooth Low Energy (BLE) het bandendruksysteem regelt.

De bandendruk aanpassen tijdens het fietsen

Met de continue afwisseling tussen asfalt en ruim 50 km kasseienstroken is de wielerwedstrijd ‘Parijs-Roubaix’ hét voorbeeld waarbij je graag de bandendruk zou willen aanpassen tijdens het rijden. Op een strak wegdek fiets je namelijk beter met een hoge bandendruk. En op keien, een onverharde weg of in het bos heeft een lage druk voordelen. HubTech, een bedrijf dat dat zich richt op high-tech mechatronica, heeft daar een oplossing voor ontwikkeld. Met de GRAVAA KAPS wielset kun je onderweg de bandendruk aanpassen. In de wielnaaf zit een pomp die met een slangetje verbonden is aan het ventiel. Met een draadloze bedieningsunit op het stuur bedien je het systeems. Een unieke oplossing waarbij mechatronica, hardware en kennis van fietsen bij elkaar komen.

GRAVAA wielset

Mobiele App i.c.m. Bluetooth Low Energy

Wat HubTech miste was kennis van de specifieke software om dit systeem makkelijk te laten communiceren met een telefoon en diverse fietscomputers. Daarom hebben zij Fourtress ingeschakeld, specialist in software voor innovatieve technologie in de technische automatisering en embedded software. HubTech wilde namelijk een app laten ontwikkelen die via Bluetooth Low Energy (BLE) het bandendruksysteem bedient. Met een smartphone of fietscomputer op het stuur kan de renner dan de actuele bandendruk monitoren en direct aanpassen bij de overgang naar een ander wegdek.

Ontwikkeling in twee fasen

Voor de ontwikkeling van het systeem is het project opgedeeld in twee fasen om het ultieme hoofddoel te halen: het gebruik maken van van het systeem tijdens de bekende wielerklassieker ‘Parijs-Roubaix’.

Fase 1 was het demonstreren van een volledig werkbare versie op de EUROBIKE beurs in Duitsland met als idee: beursbezoekers fietsen ter plekke een paar rondjes en passen al fietsende de bandendruk aan. Dat had nog niemand ooit gezien en gedaan. Tijdens deze fase is er door Fourtress hard gewerkt aan de ontwikkeling van de Android app. Parallel hieraan ontwikkelde partnerbedrijf Sensorfy de firmware voor de hardware die verwerkt zit in de naaf van de wielen. In de eerste fase werd er een opzet van het design gerealiseerd en de basis van de BLE-communicatie. De BLE-specificatie is vooraf opgesteld en was gebaseerd op een bestaand ANT+ protocol voor draadloze communicatie. Deze techniek was al eerder in het systeem geïmplementeerd om te kunnen communiceren met bijvoorbeeld een Garmin fietscomputer.

Een hectische fase die uiteindelijk succesvol werd afgerond. HubTech kon een volledig werkbare demonstrator laten zien die door de beursbezoekers enthousiast werd ontvangen en de Android app is begin 2023 op de markt gekomen. Fase 1 succesvol afgerond, op naar fase 2!

Grote interesse vanuit professionele wielerteams

Op vervolgstappen te kunnen zetten werd er na de beurs weer flink gesleuteld aan het huidige systeem om deze als product in de markt te kunnen zetten. Naast verbeteringen in de GRAVAA Android app is er door Fourtress ook een GRAVAA Garmin Connect IQ app ontwikkeld. Dankzij deze app is het mogelijk om naast je huidige snelheid, afstand en andere beschikbare data ook de huidige en gewenste bandendruk te zien. Het voordeel hiervan is dat je geen smartphone nodig hebt terwijl je aan het fietsen bent en hierdoor werd het systeem nog interessanter voor professionele wielerteams.

Garmin

Met de voorjaarsklassiekers in aantocht kwam er al snel serieuze interesse vanuit verschillende grote professionele wielerteams voor het product. Uiteindelijk heeft HubTech de keuze gemaakt om in zee te gaan het bekende Nederlandse wielerteam Jumbo-Visma. Er werd meteen een traject uitgezet om het systeem te gaan gebruiken voor één van de grootste wedstrijden van het jaar: Parijs-Roubaix. Een betere test is er niet te krijgen, aangezien deze wedstrijd bestaat uit een afwisseling van (onregelmatige) kasseienstroken met "normale" gladde wegen.

Het ultieme doel: Parijs-Roubaix

Zondag 9 april was het dan zover, wielerklassieker ‘Parijs-Roubaix’. Die dag reden 3 van de 7 renners (Dylan van Baarle, Christophe Laporte en Edoardo Affini) van Team Jumbo-Visma met de KAPS-technologie (Kinetic Air Pressure System) van het GRAVAA KAPS systeem en de Garmin app. De renners konden gemiddeld meer vermogen leveren en hadden minder last van hun armen na de wedstrijd. Alle renners waren positief over het systeem en zowel voor, tijdens als na de race was er erg veel aandacht voor de toepassing van deze nieuwe technologie. De interesse van de gehele wielerwereld is hiermee getriggerd. Een succesvolle samenwerking tussen twee high tech bedrijven die vanwege een revolutionaire innovatie voor opschudding zorgen binnen de gehele (prof)wielerwereld. Missie geslaagd! 

Parijs Roubaix
Gravaa wielset

Dit is GRAVAA

GRAVAA heeft een unieke wielset ontwikkeld met geïntegreerd bandenmanagement systeem waarmee je de bandenspanning tijdens het rijden kunt regelen. De wielen, de fietscomputer en de bedieningsunit communiceren met elkaar via Bluetooth.

Meer informatie over Fourtress?

Neem dan contact op met Pim Grol

Stuur een mail Maak een connectie
Pim Grol