Blog:

De Agile Consument

Published on okt 05, 2016
By Davy / Software Consultant

In de hedendaagse constant snel veranderende wereld van consumentenproducten ligt de lat der verwachtingen erg hoog. Het is zeer gebruikelijk dat consumenten feedback over hun nieuwste hebbedingen geven aan de producenten van consumentenproducten. De verschillende Social Media kanalen worden gebruikt om het proces van het verzamelen van consumentenopinies aan te moedigen en te versterken. De mogelijkheid tot snelle reactietijden bij “customer care” is tegenwoordig een “must have”.

Consumententevredenheid door vroege en continue oplevering van een potentieel verkoopbaar product is eigenlijk één van de Agile principes. Regelmatige software updates en nieuwe features zijn eerder regel dan uitzondering.

Software Development Proces

Hoewel producenten zich zeer bewust zijn van de Agile manier van werken en de noodzaak daartoe, zijn hun ontwikkelprocessen hier verder van verwijdert dan zij zich wellicht realiseren. Dit start bijvoorbeeld met een haalbaarheidsonderzoek naar het minimale werkbare product. Werk de riskantere features eerst uit en voeg later eventueel extra “could have” features toe wanneer het budget dit toelaat. De financiële afdeling daarentegen eist een complete inschatting van doorlooptijd en kosten vooraf, wat moeilijk of zelfs onmogelijk te realiseren is.

Nog voor de productie zelfs maar is begonnen, lijkt de noodzaak voor Agile methoden alweer vergeten. Maar goed, ik kan het de zakelijke afdelingen moeilijk verwijten. Hoe moeten zij omgaan met deze omstandigheden? Ze zouden wellicht een voorbeeld kunnen nemen aan hoe andere succesverhalen dit aanpakken; begin klein en benader de markt vroegtijdig. Pas jezelf aan en stem af op de binnenkomende mening van consumenten.

Door het consumentenproduct in kleine en iteratieve cycli te ontwikkelen is het nog steeds mogelijk om te reflecteren en vast te stellen of de eisen van de consument nog gehaald worden. Maar om deze cycli en openheid van zaken te ondersteunen zullen alle teams moeten zijn uitgerust met juiste gereedschappen voor soepele samenwerking. Dit is noodzakelijk voor de communicatie tussen “business” en “development” teams, maar opent ook mogelijkheden om te verifiëren dat producteisen, marktbehoefte en consumentwensen niet veranderd zijn en accuraat zijn gebleven.

Hardware Ontwikkeling

Ondanks dat het lastiger lijkt om hardware voor consumenten op een meer Agile manier te ontwikkelen, heeft deze sector het ontwerp hiervan al aangepast aan de hedendaagse verwachtingen en eisen. Uiteraard kan de fysieke hardware niet makkelijk worden veranderd of vervangen wanneer het eenmaal op de markt is. Dit kan worden opgevangen door waar mogelijk generieke platformen en componenten te gebruiken, zodat producenten firmware updates kunnen leveren. Daarnaast kunnen “smart cloud” oplossingen hardware beperkingen deels opvangen.

Consumenten Invloed

Consumentenproducten worden tegenwoordig meer beïnvloed door haar kopers dan ooit tevoren. Wat de consument zich mogelijk níet realiseert is dat zijn gedrag en zijn eisen méér Agile zijn dan de processen achter de ontwikkeling van deze producten. Producenten van consumentenproducten zouden moeten overwegen om de voordelen van Agile ontwikkelingsmodellen te omarmen in hun ontwikkelprocessen. Samenwerking is de sleutel en de focus zou moeten liggen op het creëren van waarde voor de eindgebruiker. Dit zal uiteindelijk leiden tot meer, betere én snellere innovaties waar we allemaal van kunnen profiteren.