Blog:

Pim over de kernwaarde Innovatie

Published on jan 29, 2020
By Tom / Marketing & PR

Ter ere van het 20-jarig jubileum van Fourtress gaan we de kernwaarden dit jaar meer onder de aandacht brengen. Elk kwartaal komt een van de kernwaarden centraal te staan en we trappen af met ‘Innovatie’. We hebben Commercieel Directeur en eigenaar Pim Grol een aantal vragen voorgelegd over deze kernwaarde: “Innovatie brengt heel veel moois met zich mee!”

Hoe identificeer jij je met de kernwaarde Innovatie?

Voor mij is dit eigenlijk de belangrijkste kernwaarde. Innoveren werd in het verleden heel erg geassocieerd met iets uitvinden maar dat is het niet. Voor mij staat innovatie voor vernieuwing. Als ik bijvoorbeeld kijk naar onze technische professionals, zij zijn dagelijks met innovatie bezig om de beste oplossingen voor onze klanten te realiseren. Ze kijken hierbij altijd naar de nieuwste technieken en blijven meegaan in die veranderende wereld van software.

Wat ik verder in mijn rol als Commercieel directeur belangrijk vind is om op zoek te gaan naar partijen die innovatie ook hoog in het vaandel hebben staan. De samenwerking met zulke klanten heeft altijd iets interessants en uitdagends.

Waarom past innovatie goed bij Fourtress?

Tegen klanten zeg ik altijd dat we goed zijn in het ‘van niets, iets maken’. Veel klanten hebben hulp nodig op gebieden waar ze zelf geen kennis van hebben. Wij helpen ze op die onderdelen en voegen echt iets toe. Kijkend naar de vele innovaties die in onze branche voorbij komen mogen we ons sowieso gelukkig prijzen. Wij als Fourtress zitten echt aan de voorkant van die innovaties en zijn er geregeld bij betrokken. Iets dat er nog niet is en alleen bestaat uit een goed idee, dat mogen wij dan gaan ‘maken’. Dit kan zijn een mobiele app, een sensor, middleware applicatie met algoritmiek. En zo zijn er nog tal van mogelijkheden. 

Bij de oprichting 20 jaar geleden was software al wel belangrijk maar in vergelijking met nu is dat een wereld van verschil. Software is onmisbaar geworden en er komt elke keer weer iets nieuws dat sneller en beter werkt. Als je nu terugkijkt hoe we 20 jaar geleden software ontwikkelden en dat vergelijkt met nu… Niet te vergelijken! Dat zegt eigenlijk al heel veel over hoe wij tegen innovatie aan kijken. Dat we al 20 jaar bestaan en succesvol zijn kan alleen maar door te blijven innoveren. We zijn ons blijven vernieuwen, staan altijd open voor nieuwe technieken, denken mee met specifieke klantvragen en we blijven inspelen op veranderende vraag vanuit de markt. We volgen alle trends en proberen er op tijd op in te spelen.

Hoe draagt Fourtress dit naar buiten uit?

Waar ik erg blij mee ben is dat we bij onze klanten gewaardeerd worden vanwege onze technische know how. Uiteindelijk is dat ons onderscheidend vermogen. We denken op allerlei manieren mee met de klant, maar daarnaast gaan we ook geregeld de discussie aan. Is dit wel de juiste keuze? Of is er een betere oplossing? En als we het idee hebben dat er een betere oplossing is dan laten we dit ook horen. We denken een aantal stappen vooruit en kijken naar de lange termijn. Op die manier laten we ze echt over hun ideeën nadenken en daar komen mooie discussies uit voort. Met een gezamenlijk belang uiteraard, zorgen voor de beste oplossing.
 
Als ik puur kijk naar Fourtress en innovatie dan zijn er ook zeker flinke stappen gezet. We zijn met technische automatisering en embedded software begonnen. Daar is later app development aan toegevoegd, we hebben het projectbureau opgericht, er is een test guild met test specialisten en we zitten nu ook in Front End en Cloud achtige ontwikkelingen. We kijken naar de vraag en bewegingen vanuit de markt en spelen daar op in.

Ook in onze boodschap komt innovatie vaak terug. We zijn 20 jaar geleden begonnen met een pay off rondom Da Vinci en het meesterschap. Het vak beheersen als een meester, Da Vinci was een uitvinder die zijn tijd ver vooruit was. Enkele jaren later zijn we overgegaan naar “A place called tomorrow”, in mijn ogen nog steeds een hele krachtige zin. Een stap voorwaarts denken en deze ook zetten, bezig zijn met de ontwikkelingen/innovaties voor de toekomst van morgen. Sinds vorig jaar hebben we een merkverhaal ontwikkeld rondom “If you can imagine it, we can create it.” Hier gaat het om het triggeren van creativiteit en innovatie. De klant uitdagen anders te denken. Stel ons je ideale situatie voor, je droombeeld. Als jij ons dat beeld kunt schetsen, dan gaan wij het realiseren. Ook hierin zit natuurlijk weer het vernieuwen en innoveren.

Heeft de kernwaarde zich door de jaren heen doorontwikkeld? Of is de interpretatie nog hetzelfde? 

Wat ik interessant vind is het disruptieve aspect erin. Innovatie staat voor vernieuwing en niet voor uitvinden of productontwikkeling. 20 jaar geleden waren we al bezig met innovatie dat geldt ook nu nog. Een goed voorbeeld is App development. We zijn goed in app development waar complexe en technische systemen bij komen kijken, daardoor zijn we vooral gericht op native app ontwikkelingen. Ondanks dat zijn we altijd blijven kijken naar crossplatform ontwikkelingen, we hebben dit zien verbeteren en zijn ons erin gaan verdiepen. Inmiddels hebben we ook een succesvol crossplatform project op onze naam staan.

We zijn natuurlijk geen Uber of Airbnb die door innovaties een hele markt op hun kop zetten. Maar als je er voor open staat en als bedrijf mee bezig bent valt er binnen onze branche genoeg te innoveren. Zo zijn we jaren geleden als een van de eerste partijen begonnen met de SCRUM/Agile manier van werken. We zagen daar de voordelen van, het paste bij onze manier van werken en daar zijn we toen aan vast blijven houden. Inmiddels is dit natuurlijk een bekend begrip in onze wereld, maar het is een behoorlijke innovatie geweest in de manier van werken in de software branche.

Wie is voor jou het ultieme boegbeeld voor deze kernwaarde?

Er zijn er wel een aantal te bedenken. Richard Branson is zakelijk een echte innovator. Elon Musk is natuurlijk bekend om zijn vernieuwingen en heeft met Tesla de automobiel industrie ontregeld. In de film ‘Revenge of the Electric Car’ krijg je hier een goed beeld van, geweldige film!

Maar voor mij staat Steve Jobs dan toch op 1, hij staat voor mij echt voor innovatie. Al leeft hij nu natuurlijk niet meer, maar hij heeft echt wat neergezet. Verguisd, zijn eigen bedrijf uitgeknikkerd, helemaal wat anders gaan doen met Pixar en dat geweldig gedaan. Daarna toch weer teruggekomen bij zijn eigen bedrijf en dan zoiets neerzetten met Apple. Wat ik vooral knap vind is dat hij niet echt iets nieuws heeft ontworpen maar vooral bestaande technologie weer aantrekkelijk en gewild heeft gemaakt.

Bijvoorbeeld dat eerste iMac scherm, er waren al verschillende soorten computers en beeldschermen maar ineens was er een losstaand scherm met een mooi design (zie afbeelding). Ook de stap van Mp3 naar iPod naar iPhone met iTunes is een goed voorbeeld, dingen samenvoegen in combinatie met design. Of de iPad, alleen maar een schermpje eigenlijk, maar inmiddels overal ter wereld gebruikt. Zo knap hoe hij bestaande technologie weer gewild heeft gemaakt.

Afsluitend nog enkele laatste woorden rondom innovatie?

Als ik nu terugkijk naar wat we allemaal gedaan hebben de afgelopen 20 jaar ben ik toch wel trots op wat we gerealiseerd hebben. Met name vanwege onze bijdrage aan een aantal ‘Blue Ocean Strategy’ verhalen. We hebben samen mogen werken met bedrijven die dusdanig verrassen en innoveren dat ze een nieuwe markt creëren. Lightyear, Philips Hue en The Ocean Cleanup zijn daar een goed voorbeeld van. Maar ook het verhaal van ASML blijft geweldig. 20 jaar lang al werken aan zo’n EUV machine… Ook zij hebben tegenslagen gehad maar ze zijn het geloof blijven houden en kijk wat er nu staat. Puur dankzij de innovatiedrift. Innovatie brengt heel veel moois met zich mee!